’Reklamer nej tak’: Derfor skal du markedsføre digitalt

Fremtidens markedsføring foregår ikke i folks postkasser. Flere og flere siger ’nej tak’ til reklamer, og rigtig mange læser ikke den store bunke, hvis de alligevel får dem ind ad døren. Derfor skal den moderne digital markedsføring foregå et andet sted. På internettet.

På blot fem år er antallet af ’reklamer nej tak’-skilte fordoblet, og mere end 40 % af danskerne har valgt dem fra. De fylder i postkassen og ryger mange gange direkte i skraldespanden. Folk får dem ikke læst, og det er en meget upraktisk måde at gøre opmærksom på sig selv.

Derfor skal du i stedet markedsføre dig selv på internettet. Her er det muligt at målrette sin annoncering, så den er rettet præcis mod den målgruppe, den er relevant for. Det hjælper professionelle analyser dig med at gennemskue.

Når reklamerne i gamle dage kom dumpende ind af brevsprækken, fik alle bopæle næsten de samme. Det betød, at rigtig mange mennesker fik reklamer, som slet ikke var relevante for dem – og derfor gik mange penge og ressourcer til spilde.

Bæredygtig markedsføring

De mange spildte reklamer er både til gene for den enkelte afsenders økonomi, men også for miljøet. Derfor er det en kæmpe sejr for naturen, hvis flere annoncerer på nettet – og det er blandt andet en af grundene til, hvorfor din virksomhed bør overveje det.

Når markedsføringen foregår digitalt, er der ikke noget, der skal trykkes, og der er af gode grunde derfor heller ikke noget papir, som flyttes direkte fra postkassen over i skraldespanden. Ikke nok med, at det er nemmere at målrette dit budskab på nettet, er der altså også en stor etisk fordel ved det digitale.

Forskellige mennesker læser forskelligt

Selvom markedsføringen foregår på internettet, er der rig mulighed for at variere den måde, du vil formidle på. Forskellige mennesker læser forskelligt, og det, der tiltaler den ene, tiltaler ikke nødvendigvis den anden.

På internettet er der rig mulighed for at sikre, at annoncerne placeres forskelligt og har forskellige størrelser, så de rammer dem, de skal. Der er muglighed for at tilføre dynamik og bevægelse, som du på ingen måder kan på tryk.

Internettet giver altså helt nye muligheder, når man taler om markedsføring, og det er muligheder, som optimere. I fremtiden vil kun flere og flere kunder flytte blikket fra det trykte til det digitale, og her gælder det om ikke at komme bagud.