Sommerdæk der egner sig til den tyske ’Autobahn’

vinterdaek

Vinteren er på sit højeste og det er koldt. Derfor kører du med vinterdæk. Det er vigtigt at man kører med de rigtige dæk, da det har en enorm betydning for din sikkerhed i trafikken. Ved at skifte til vinterdæk når det er koldt, gør man bremselængden kortere og man kører derfor mere sikkert. Det samme gælder omvendt, når man skifter fra vinterdæk til sommerdæk. Når vejret skifter og bliver varmere, så bremser sommerdæk bedre end vinterdæk. Det er fordi sommerdæk er lavet af hårdere gummi, som også er med til at de holder i længere tid end vinterdæk.

Når du skal skifte til sommerdæk, så er det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser. Da sommeren ofte forbindes med rejser og bilferier, kan det være svært at udelukke den tyske motorvej. Mange danskere vælger at køre sydpå, når de tager afsted på ferie. Tyskland er et stort land og man skal derfor bruge lang tid på at køre igennem landet. Man bruger enormt lang tid på de tyske motorveje, som er kendt for ikke, at have nogen fartgrænse på deres såkaldte ’autobahn’. Man kan derfor køre lige så hurtigt, som man har lyst til. I Danmark er den højeste fartgrænse 130 km i timen og det kan være en af grundene til, at bilejere ofte glemmer at undersøge hastighedsmærkningen på deres sommerdæk. Det er en god ide at tjekke, hvor hurtigt du må køre med dine sommerdæk, inden du drager sydpå.

Hastighedsmærkningen på sommerdæk er vigtig, fordi bildækkene kan eksplodere, hvis bilen kører hurtigere end tilladt. I Tyskland går de meget op i netop dette. Der sker mange uheld på de tyske motorveje og de ser derfor gerne at sikkerheden er i top. Hvis du ikke har styr på, hvilken hastighedsmærkning dine sommerdæk har, kan du vælge at bruge skemaet nedenfor. Det er en god ide at køre med sommerdæk der passer til den tophastighed din bil har. Hvis du skulle have sommerdæk med en lavere hastighedsmærkning end tophastigheden på din bil, skal du anskaffe et mærke hos dit dækfirma din. Dette mærke skal du placere på instrumentbrættet, hvor føreren kan se det. Mærket skal angive dækkets tophastighed og dermed undgår du eventuelle problemer på den tyske motorvej.

Hastighedsmærkning

Max. hastighed i km

E

70

F

80

G

90

J

100

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

H

210

V

240

W

270

Y

300

ZR

Over 240